Партнерам
Логин:
Пароль:
Забули пароль?
Реєстрація
Інструменти ефективного внутрішнього контролю й системи аудиту бюджетних установ: досвід Сполучених Штатів
З 27 березня по 10 квітня 2017 року директор Департаменту внутрішнього фінансового контролю та аудиту Оксана Колтик взяла участь у навчальній програмі «Державна аудиторська служба: інструменти ефективного внутрішнього контролю й системи аудиту бюджетних установ» проекту «Навчальні програми професійного зростання» Агентства США з міжнародного розвитку (USAID).


Під час навчальної програми вдалось ознайомитися з організацією державного фінансового контролю та аудиту на федеральному рівні США та на рівні штату Меріленд, у тому числі на рівні округу штату Монтгомері та міста штату Балтімор. Загалом можна зробити висновок про популярність аудиторської діяльності у США, про що свідчить як наявність підрозділів зовнішнього і внутрішнього аудиту на різних ланках управління так і часте залучення сторонніх аудиторських послуг, зокрема найчастіше для цілей фінансового аудиту. Крім того, варто відмітити високу довіру громадськості до результатів аудитів, а також її розуміння потреби і наслідків за результатами аудитів.

Спільним у функціонуванні системи державного фінансового контролю та аудиту України та США є прагнення до прозорості у висвітленні результатів проведених аудитів, розуміння необхідності отримання доданої вартості від аудиторської діяльності та співпраця з правоохоронними органами у разі виявлення ознак шахрайства, зловживань чи безхазяйності.

Під час навчальної програми на федеральному рівні відвідано Рахункову палату США (United States Government Accountability Office (GAO)), Раду генеральних інспекторів з питань доброчесності та ефективності США (Council of the Inspectors General on Integrity and Efficiency (CIGIE)), яка по функціях подібна до Державної аудиторської служби України, проте відмінна по принципу організації, оскільки Офіси генеральних інспекторів, які входять до зазначеної ради, знаходяться безпосередньо при державних Департаментах чи Агентствах уряду США, хоча і є незалежними від них і підзвітними Конгресу. Враховуючи такий принцип організації відвідано Офіси генеральних інспекторів на федеральному рівні Департаменту охорони здоров’я і соціальних служб та Казначейства США, а також на рівні округу Монтгомері штату Меріленд.

Позитивними аспектами діяльності зазначених організацій, які могли б бути впроваджені і на державному і на місцевому рівні в Україні є:
1. Наявність єдиних стандартів аудиту (так звана, Жовта книга) та внутрішнього контролю (так звана, Зелена книга), які є обов’язковими на федеральному рівні, проте ними користаються і на рівні штатів. Також є окремі стандарти для внутрішніх аудитів (так звана, Червона книга), а також стандарти, які об’єднують методологію зовнішнього та внутрішнього аудиту (так звана, Жовта книга).
2. Крім проведення різних видів аудитів, зазначені організації мають підрозділи, які займаються інспектуванням, оцінкою бюджетних програм, розслідуванням ймовірного шахрайства, зловживань чи безхазяйності, ознаки яких встановлено під час аудитів. Вважається, що співпраця аудиторів із інспекторами та слідчими допомагає розкривати комплексні схеми махінацій. Також ці організації займаються оглядом змін до законодавства та проводять прикладні дослідженнями стратегічних напрямів розвитку та державної політики. Наприклад, Рахункова палата США (GAO) з певною періодичністю публікує огляди щодо найбільш ризикових напрямків діяльності уряду з точки зору ймовірності виникнення шахрайства, втрат, зловживань чи безхазяйності; щодо можливого дублювання функцій у діяльності уряду та потенційних джерел економії на витратах чи підвищення доходів уряду; фінансовий прогноз та аналіз боргу; оцінка технологій, а саме аналіз критичних технологічних інновацій, які впливають на суспільне та навколишнє середовище, економіку.
3. Значну увага приділяється безпеці управління інформаційними технологія, з метою забезпечення якої на постійній основі проводяться IT аудити.
4. Вагомий акцент робиться на управлінні та розвитку людського капіталу. Що цікаво у зазначених організаціях працюють не тільки юристи і економісти, як прийнято в Україні, але й фахівці із державної політики та адміністрування, соціальних наук, комп’ютерних технологій тощо. Поширена практика залучення вузькоспеціалізованих фахівців у разі виникнення необхідності. Також у організаціях є внутрішні навчальні центри (GAO – Center for Audit Excellence; CIGIE - Training Institute). Популярними навчальними темами є володіння навиками вирішення проблем та критичного мислення, що безперечно є важливим у аудиторській діяльності.
5. Основним фінансовим показником результату діяльності зазначених організацій є не сума відшкодованих збитків, хоча на це теж звертається увага, а фінансовий ефект від впроваджених за результатами аудитів рекомендацій, що є найкращим вимірником доданої вартості аудиторської діяльності.
6. Значну увагу приділяється неврахованим рекомендаціям за результатами аудитів. Так, з метою мотивування державних органів їх впроваджувати про невраховані рекомендації у піврічних звітах інформується Конгрес, а також їх оприлюднюють.
7. Цікавою є практика експертного оцінювання підрозділами зазначених організацій один одного (peer review), а також періодичного зовнішнього оцінювання діяльності цих організацій в цілому спеціалізованими міжнародними організаціями. Загалом у США питанню зовнішньої та внутрішньої оцінки приділяють значну увагу у всіх сферах господарювання, особливо у сфері надання послуг.
8. Зазначені організації мають повноваження щодо видачі спеціальної вимоги на доступ до необхідних документів. Відсутня практика щодо судового оскарження результатів аудитів.

Також під час навчальної програми відвідано й інші державні установи штату Меріленд та міста Балтімор, а саме:
1. Антимонопольний комітет офісу Генерального прокурора Меріленду (Antitrust Division, Maryland Office of the Attorney General). Цей підрозділ займається розслідуванням змов на ринку, значна частка яких відбувається під час проведення публічних закупівель. Що цікаво висока довіра суспільства до доброчесності чиновників спрощує процедуру моніторингу середньо ринкових цін під час публічних закупівель. Часто висновки про завищення ціни порівняно із середньою на ринку ґрунтуються на оціночному судженні фахівців, сформованому на їх особистому спілкуванні з учасниками ринку. А право фахівців зазначеної організації проводити допит свідка чи підозрюваного під присягою сприяє розкриттю справ. Також розкриттю справ щодо змов на ринку сприяє й те, що Антимонопольний комітет є структурним підрозділом прокуратури, а тому наділений характерними прокуратурі повноваженнями.
2. Департамент бюджету та менеджменту штату Меріленд (Maryland Department of Budget and Management (MDDBM) та Управління Ревізора штату Меріленд (Office of the Comptroller of Maryland). Відвідування цих установ дало розуміння підходу до формування та виконання бюджету штату Меріленд, який значно відрізняється від українського. Зокрема, Департамент бюджету та менеджменту займається лише складанням бюджету та внесення змін до нього. В той час як Управління Ревізора має широкий спектр повноважень від прогнозування доходів бюджету, веденням бухгалтерського обліку бюджету та складанням фінансової звітності його виконання, адмініструванням та контролю за доходами бюджету, поточного контролю за видатками бюджету на етапі отримання накладної від державного органу та видачі платіжного доручення перед його оплатою казначейством до координації роботи внутрішніх аудиторів державних органів штату.
3. Об’єднаний комітет із законодавчої етики Департаменту законодавчих послуг штату Меріленд (Joint Committee on Legislative Ethics, Maryland Department of Legislative Services). Відвідування зазначеної організації відбулося якраз в день розгляду Закону про етику сенатом штату Меріленд, що підтвердило вагомість питань доброчесності не тільки державних службовців у штаті, але й політиків. Цікавим є той факт, що чиновники штату мають право на суміщення, тобто працювати паралельно в іншій організації, проте можливість такого суміщення розглядається у кожному конкретному випадку зазначеним комітетом. Така процедура має місце і після переходу чиновників на нову роботу.
4. CitiStat Офісу інформаційних технологій мерії Балтімора (Mayor’s Office of Information Technology (MOIT)). Ця зустріч продемонструвала один із підходів до внутрішнього контролю в організації, коли на базі статистики робляться висновки про результати діяльності міських служб, ідентифікуються слабкі місця і здійснюється удосконалення процесів з метою покращення роботи мерії.
5. Інститут державного аудиту США (Government Audit Training Institute, Graduate School USA), Національна асоціація державних аудиторів, ревізорів та скарбників (National Association of State Auditors, Comptrollers and Treasures (NASACT), Американський центр державного аудиту в Інституті внутрішніх аудиторів (American Center for Government Auditing (ACGA), The Institute of International Auditors (IIA) – Baltimore Chapter). Відвідування цих організацій продемонструвало наявність комплексного підходу до аудиторської діяльності у США. Оскільки, завдяки існуванню цих організацій є можливість обмінюватися практичним аудиторським досвідом, отримувати роз’яснення методології, вносити зміни до існуючої методології та запроваджувати нові стандарти, а також постійно підвищувати кваліфікацію фахівців та їх розвиток.

Під час навчальної програми також вдалося поспілкуватися із внутрішніми аудиторами округу Монтгомері штату Меріленд та Управління ревізора штату Меріленд. З цих зустрічів стало зрозумілим, що основним завданням внутрішніх аудитів є оцінка системи внутрішнього контролю та її постійне удосконалення, а також моніторинг і сприяння впровадженню рекомендацій за результатами зовнішніх аудитів. Характерним є наявність у штаті малої кількості постійних внутрішніх аудиторів, оскільки більшість фахівців для цієї роботи залучаються на тимчасовій основі під конкретне завдання.

Крім того, учасники навчальної програми мали можливість взяти участь у волонтерській діяльності, яка є дуже популярною у США, зокрема під егідою волонтерської організації Мистецтво в серці (Art with a Heart) виготовляли арт-інсталяції для дитячих шкіл, та вироби, які, за місцевою традицією, пізніше буде реалізовано на аукціоні. Кошти отримані від реалізації будуть скеровані на розвиток дітей та молоді.

За результатами досвіду, здобутого під час навчальної програми, та за допомогою тренінгу з постановки цілей за критеріями SMART удосконалено план дій Департаменту внутрішнього фінансового контролю та аудиту по впровадженню системи внутрішнього контролю за методологією COSO у Київській міській державній адміністрації.





IMG_0315.JPGIMG_8811.JPGimage_6483441 (2).JPGIMG_8937.JPGIMG_0316.JPGIMG_0317.JPGIMG_0318.JPGimage_6483441 (1).JPGIMG_0610.JPGIMG_0707.JPGIMG_0698.JPGIMG_0812.JPGIMG_0790.JPGIMG_0802.JPGIMG_0586.JPGIMG_0854.JPGIMG_0863.JPGIMG_1588.JPGIMG_0940.JPGimage_6483441.JPG

© 1991-2025 Департамент внутрішнього фінансового контролю та аудиту КМР(КМДА). Використання матерiалiв порталу http://kyivaudit.gov.ua дозволяється за умови посилання (для iнтернет-ресурсiв - гiперпосилання).

Розробка та впровадження: ТОВ "Віадук-Інформ" © 2025 р