на виконання п. 9 Плану роботи на ІІ півріччя 2017 року Департаменту внутрішнього фінансового контролю та аудиту виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (зі змінами), затвердженого Головою Київської міської державної адміністрації В. Кличком, було проведено аудит відповідності щодо дотримання законодавства при проведенні процедур закупівель та укладанні договорів. В результаті аудиту закупівель товарів, робіт та послуг здійснених у 2016-2017 роках на загальну суму 83 524,51 тис. грн. виявлено фінансових порушень на загальну суму 76342,33 тис. грн, з них: що призвели до втрат на – 104,698 тис. грн, що не призвели до втрат на 76 237,63 тис. грн. Крім того, допущено неефективних закупівель з оціночними втратами в розмірі 3353,96 тис. грн. та потенційних у розмірі 676,17 тис. гривень. Проведеним аналізом оголошених Департаментом закупівель за 2017 рік було виявлено, шо основними переможцями серед постачальників товарів є ТОВ «Сучасна лікарня» (32%), ТОВ «ОРТОІМПЕКС» (17%), ТОВ «Альтернатива трейд» (14%), ТОВ «Світ літньої людини та реабілітації» (12%). Основними переможцями процедур закупівель на надання послуг з оздоровлення в 2017 році є: ТОВ «Скадовськ-АКВА» (20%), ДП «Клінічний санаторій «Жовтень» (12%), ПП «КУРОРТИ ПРИАЗОВ'Я» (12%), ДП «Клінічний санаторій ім.Горького» (10%). Середня кількість учасників протягом року в середньому становила 2,22 учасника, яка не висока та свідчить про низьку конкуренцію при організації закупівель. Основною причиною малої кількості учасників в торгах є встановлення Замовником вимог, які обмежують коло учасників з ознаками дискримінації. Кількість скарг найбільша у лютому, серпні та листопаді 2017 року, які стосувалися відносно неправомірного відхилення учасників закупівель, порушення принципів «конкурентності», «об’єктивної та неупередженої оцінки тендерних пропозицій». В ході проведення аудиту було виявлено порушення та недоліки, які негативно вплинули на загальний стан проведення закупівель товарів, робіт та послуг, а саме: - у договорі про надання соціальних послуг з паліативної допомоги чітко не визначено детальну інформацію щодо обсягу, періодичності, змісту та якості соціальних послуг, їх тривалості та строків надання, що свідчить про ризик потенційних втрат на суму 429,57 тис. грн; - умовами договору чітко не визначено основні заходи, що становлять зміст соціальної послуги соціальної адаптації, форми роботи та орієнтовний час їх виконання, відсутній розрахунок вартості послуг, як наслідок існують ризики надання виконавцем неналежних послуг та невідповідної якості, що свідчить про ризик потенційних втрат на загальну суму 246,596 тис. грн; - умовами договору про надання інформаційно-консультаційних послуг з питань публічних закупівель не встановлено чітко обсяг та вартість послуг (відсутня калькуляція до договору) та строки надання послуг, періодичність їх надання, через що, здійснено необґрунтовану закупівлю послуг, яка дублює функції посадових осіб, що призвело до неефективного витрачання бюджетних коштів з оціночними втратами на загальну суму 65,400 тис. грн; - в договорах на закупівлю на оздоровлення визначено дати заїздів та виїздів на зміни після 15 грудня поточного року, що не відповідає термінам можливого останнього дня перебування осіб в санаторно-курортних закладах, що не відповідає нормам постанови КМУ від 31.03.2015 № 200 «Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті на забезпечення постраждалих учасників Революції Гідності та учасників антитерористичної операції санаторно-курортним лікуванням»; - умовами договорів на закупівлю послуг з концертної програми, персональних хронометрів, подушок протипролежневих, послуг з соціальної адаптації чітко не визначено: основні заходи, що становлять зміст соціальної послуги соціальної адаптації, форми роботи та орієнтовний час їх виконання; відсутній розрахунок вартості послуг, номенклатуру, асортимент послуг, вимоги до їх якості та їх складових, кількість продукції згідно запропонованого асортименту, як наслідок існують ризики надання виконавцем неналежних послуг та невідповідної якості та ризик неефективного витрачання бюджетних коштів; - не забезпечено своєчасну передачу закуплених товарів особам з інвалідністю, що призвело до закінчення гарантійних термінів обслуговування та ризику додаткового неефективного використання коштів, спрямованих на ремонт; - замовником під час здійснення закупівель платформ підйомних для інвалідів та інших осіб з обмеженими фізичними можливостями ПП-01, послуг з організації та проведення концертної програми та послуг з пригощання з нагоди відзначення Дня вшанування учасників бойових дій на території інших держав порушено принципи здійснення закупівель: відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель та недискримінації учасників; об’єктивної та неупередженої оцінки тендерних пропозицій та запобігання корупційним діям і зловживанням; - при здійсненні закупівлі паліативної допомоги допущено до закупівлі учасників, які є пов’язаними особами; - при здійсненні закупівель послуг оздоровлення з курсом реабілітації (дітей-інвалідів) вихованців Дарницького та Святошинського дитячих будинків-інтернатів та оздоровлення дітей-інвалідів хворих на дитячий церебральний параліч з курсом реабілітації порушено принцип об’єктивної та неупередженої оцінки, що полягає у створенні завідомо неправдивої інформації в офіційних документах та внесення завідомо неправдивих відомостей до них (протоколів оцінки); - замовником при здійсненні закупівель послуг оздоровлення дітей киян-учасників АТО та дітей військовослужбовців військових частин, в тендерній документації та проекті договору не передбачено вимоги, що відповідають соціальним стандартам оздоровлення та відпочинку дітей; - під час здійснення закупівель: платформ підйомних для інвалідів та інших осіб з обмеженими фізичними можливостями ПП-01 (у 2017 році - ТОВ «ОРТОІМПЕКС») та ПП-03 (у 2017 році - ТОВ «Сучасна Лікарня»); послуг оздоровлення з курсом реабілітації (дітей-інвалідів) вихованців Дарницького та Святошинського дитячих будинків-інтернатів, послуг оздоровлення дітей-інвалідів хворих на дитячий церебральний параліч з курсом реабілітації, послуг оздоровлення дітей інвалідів (у 2016 році – ТОВ Міжнародний дитячий медичний центр «Скіфос», у 2017 році – ТОВ «Скадовськ-Аква»); послуг оздоровлення дітей киян-учасників АТО та дітей військовослужбовців військових частин (у 2017 році – ФОП Цінник), послуг оздоровлення ветеранів війни та праці, інвалідів І та ІІ груп, дітей війни та громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, м. Києва (у 2017 році - ДП «Клінічний санаторій ім. Горького») та послуг з паліативної допомоги (у 2017 році - БО «100 відсотків життя. Київський регіон»), колясок-інвалідних (у 2016 році – ТОВ «ТОПСЕРВІС МЕДТЕХНІКА»), матраців протипролежневих (у 2016 році - ТОВ «Світ літньої людини та реабілітації» та ТОВ «ОСД Східна Європа»), замовником було допущено невідхилення пропозиції учасників, які не відповідали кваліфікаційному критерію, установленому статтею 16 Закону та не відмінено торги; невідхилення тендерної пропозиції учасника переможця у зв’язку з невчасним наданням належних документів, що підтверджують відсутність підстав, визначених частиною першою статті 17 Закону; невідхилення пропозиції учасників, які не відповідали вимогам документації з конкурсних торгів, а укладено договори про закупівлю з порушенням вимог законодавства; - під час виконання договору закупівлі послуг з оздоровлення дітей інвалідів не забезпечено виконання зобов'язання належним чином в частині несвоєчасної передачі путівок; - під час закупівлі платформи підйомної для інвалідів та інших осіб з обмеженими фізичними можливостями ПП-01 у ТОВ «ОРТОІМПЕКС» поставлено обладнання з порушенням термінів, визначених договором, а замовником не вжито відповідних до вимог чинного законодавства та умов договору заходів, що призвело до оціночних втрат на загальну суму 104,698 тис. грн; - прийнято неефективне управлінське рішення щодо закупівлі підйомників гусеничних LG2004 для крісла інвалідного, платформ підйомних для інвалідів та інших осіб з обмеженими фізичними можливостями ПП-01 та ПП-03, яке тривалий час знаходиться на відповідальному зберіганні та не використовується, що призвело до неефективного використання бюджетних коштів з потенційними втратами розрахунково на суму 2367,89 тис. грн; - замовником допущено здійснення закупівель технічних та інших засобів реабілітації за цінами, які перевищують Граничні ціни на технічні та інші засоби реабілітації для осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю та інших окремих категорій населення, що призвело до оціночних втрат на загальну суму 775,76 тис. грн (крісел колісних КкД-12 - 48,600 тис. грн, ліжок з електричним приводом - 727,160 тис. грн), та оціночних втрат у розмірі 144,9 тис. грн в результаті закупівель за цінами, які перевищують середньоринкові (крісел стільців СтД-04); - замовником у 2016 здійснено закупівлю «послуг з проведення концертної програми» на загальну суму 238,278 тис. грн. без проведення передбачених Законом процедур закупівель; - допущено невідповідність умови договору про закупівлю змісту пропозиції учасника – переможця, що призвело до недійсності договорів про закупівлю на загальну суму 12 523,46 тис. грн. з ризиком втрат, зокрема: договору на закупівлю соціальних послуг соціальна адаптація молодих людей з інтелектуальними та комплексними порушеннями -246,596 тис. грн; договору на закупівлю персональних хронометрів -700,0 тис. грн.; договору на закупівлю послуг з оздоровлення дітей-інвалідів -8993,760 тис. грн.; договору на закупівлю послуг з оздоровлення дітей учасників АТО-2583,10 тис. грн. - допущено невідповідність умов договорів 2016 року на закупівлю памперсів, колясок інвалідних та матраців протипролежневих змісту пропозицій учасників; - під час закупівлі послуг з оздоровлення дітей учасників АТО, дітей киян-учасників АТО та дітей військовослужбовців військових частин м. Києва та ветеранів війни та праці, інвалідів І та ІІ груп, дітей війни та громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи замовником допущено дискримінаційні вимоги до учасників закупівлі через визначення конкретного місця розташування санаторно-курортних закладів; - замовником допущено порушення термінів, визначених Законом, оприлюднення інформацію про внесення змін до договорів та звітів про виконання договорів закупівель; Також зазначається, що визначення потреби, доцільності закупівель, їх технічних та якісних характеристик, очікуваної вартості технічних засобів та інших засобів реабілітації та формування річного плану закупівель Департаментом здійснено формально, без будь-якого аналізу та документального обґрунтування з порушенням принципів здійснення закупівель, а саме максимальної економії та ефективності та запобігання корупційним діям і зловживанням. За результатами вибіркового дослідження виявлено, що у Департаменті станом на 01.06.2018 на залишках зберігається закуплених 19.12.2017 ходунків на колесах ХКД-14 та ХКД-03, подушок протипролежневих, столів приліжкових медок (МЕД 06-027), - 100%, 74%, 78,12% та 25,26% від закупленої кількості відповідго; закуплених 03.10.2017 крісел-стільців СТД-04 - 18,5% від закупленої кількості; закуплених 06.10.2017 сидіння для ванни поглибленого (МЕД 05-006) - 27,36% від закупленої кількості; закуплених 27.11.2017 ліжок з електричним приводом та механічним приводом – 20% та 66% відповідно, що свідчить про відсутність системного аналізу потреб закупівель та неефективне витрачання коштів. Причинами такої ситуації є недосконала система внутрішнього контролю під час проведення Департаментом процедур закупівель та укладанні і виконанні договорів про закупівлі. Рекомендації Департаменту: - тендерному комітету перед плануванням закупівель брати обґрунтування технічних, якісних, кількісних характеристик предмету закупівель у профільних структурних підрозділах; - забезпечити перевірку юридичною службою установи господарських договорів на предмет їх відповідності вимогам чинного законодавства; - вжити заходів щодо підвищення кваліфікації членів тендерного комітету та осіб відповідальних за відповідність укладених договорів вимогам чинного законодавства; - розпорядчим документом визначити відповідальну особу за облік товарів і послуг та оплату за них в розрізі предмету закупівлі з урахуванням коду ДК 021:2015 з метою недопущення закупівлі товарів без проведення передбачених Законом процедур закупівель; - вжити заходів щодо усунення правових наслідків недійсності правочину в порядку, визначеному Цивільним кодексом України; - розглянути питання про притягнення до дисциплінарної відповідальності працівників, причетних до порушення законодавства; - забезпечити звернення та стягнення з постачальника коштів за невчасне виконання умов договору; - визначити відповідним розпорядчим документом відповідальну особу за здійснення моніторингу цін на товари, роботи та послуги що закуповуються та за здійснення контролю відповідності цін Граничним цінами та недопущення їх перевищення; - провести нараду по результатах аудиту та вжити дієвих заходів щодо усунення порушень, їх недопущення в майбутньому та забезпечити чітке дотримання вимог законодавства; - у разі закупівлі послуг з консультування щодо публічних закупівель забезпечити розподіл повноважень і обсягів роботи між надавачами послуг та працівниками Департаменту; - розпорядчим документом визначити відповідальну особу за ефективне планування закупівель та передачі технічних засобів реабілітації з метою недопущення спливу термінів на гарантійне обслуговування; - провести нараду щодо недопущення здійснення неконкурентних закупівель; - визначити відповідальну особу за ефективність планування закупівель та використання матеріальних ресурсів; - визначити відповідальну особу за відповідність умов договору умовам пропозиції переможців торгів; - розпорядчим документом визначити відповідальну особу за оприлюднення інформації в ході та за результатами закупівель. |